Jeg har fået en nerve i klemme i ryggen

Ved du, om du har en nerve i klemme i ryggen? Det kan nemlig godt føles sådan uden at det er tilfældet! Det er første skridt i forbindelse med enhver behandling er, at man er 100% sikker på hvad man fejler.

En god start, når man har ondt er næsten altid at starte med at køle kroppen ned på det pågældende sted. Den bedste og mest effektive nedkøling er en ispose; hvis du ikke har en sådan, har du måske en pose frosne ærter i fryseren, de kan i mange tilfælde være til stor hjælp. Husk at ligge et stykke stof imellem huden og posen på den måde kommer der ikke overfladeforfrysninger i huden.

Hvis du på trods af, at du har fået en nerve i klemme i ryggen, stadigvæk er i stand til at bevæge dig nogenlunde, er et godt råd, at du bruger en rygstrækker. Den sørger for en sikker udstrækning af din ryg: Du har hovedet nedad og på den måde aflaster du kroppen til at slappe af, med speciel fokus på ryggen og rygsøjlen.

Andre argumenterer for den teknik der populært omtales som Emotional Freedom Technique, forkortet EFT. Denne teknik kaldes på dansk Tankefelt. Det er en teknik, der ikke tager mere end 10 minutter at lære. Med udgangspunkt i nedenstående video, er man godt i gang, og får samtidig lidt baggrundsinformation.

Du gør som kvinden i ovenstående video. Du skal naturligvis bruge ord der passer til din situation. Eksempelvis når der i videoen siges “even though I have this stress”, i stedet for stress siger du “even though I have this nerve trapped in my back”, eller på dansk, hvis du foretrækker det.

EFT skulle virke utroligt hurtigt, ofte indenfor få minutter og er derfor nemt at prøve af. Tappe-runden skal gentages indtil at smerten går væk.

Flere vælger at opsøge en massør i forbindelse med rygsmerter, det kan eksempelvis være en sportsmassør eller en neuromuskulær trykmassør, der kan hjælpe med at få musklerne i ryggen til at slappe af.

Et andet klassisk valg i tilfælde af ondt i ryggen/en nerve der er i klemme i ryggen, er at opsøge en kiropraktor, der typisk arbejder med stræk af ryggen, eller teknikker der løser musklerne op.

En god forbyggelse imod rygsmerter generelt, og naturligvis, også tilbagefald er at holde sin ryg smidig, det kan evt. gøres ved hjælp af Yoga. En anden god forbyggelse mener mange er at tage Omega-3 balanceolie. Omega-3 findes i mange former og der er vigtigt, at man finder den form man har det bedst med.

Det er naturligvis vigtigt også at tage en snak med sin læge når der er problemer med ryggen, dels kan der være ting man ikke selv er opmærksom på, og dels er lægen også den rette at gå til med henblik på at få en henvisning til yderligere behandling.

Vi håber, at dette indlæg kan være dig til hjælp i forbindelse med at du har fået en nerve i klemme i ryggen.

God bedring.
Dette blogindlæg er forfattet af Jesper Holme.