Børn bør ikke indtage mere end 6 teskefulde sukker dagligt

Sød i smagen, men surt for sundheden. Sukkerindtaget er et stort problem for vores sundhed, med talrige undersøgelser der forbinder et højt forbrug af sukker med en øget risiko for fedme og relaterede sygdomme. I et forsøg på at hjælpe med at tackle problemet, har American Heart Association udstedt nye anbefalinger til det tilsatte sukkerindtag blandt børn og unge.

Tilsat sukker er sukker og sirup – herunder fructose, glucose, og højfruktose majssirup (high-fructose corn syrup) – der er tilføjet til fødevarer og drikkevarer under forarbejdning eller tilberedning, primært for smag og konservering.

I betragtning af at tilsat sukker findes i slik, kager, sodavand, og mange andre fødevarer og drikkevarer, der er attraktive for børn og teenagere, er det måske ikke overraskende at deres sukkerindtag er så højt.

Ifølge Centers for Disease Control and Prevention (CDC) fik drenge fra USA i perioden mellem 2005-2008 i alderen 2-19 år omkring 16,3 procent af deres daglige kalorier (ca. 362 kalorier) fra tilsat sukker, mens tilsat sukker tegnede sig for omkring 15,5 procent af daglige kalorier (ca. 282 kalorier) for piger i samme alder.

Baseret på en ny videnskabelig undersøgelse fra American Heart Association (AHA), har børn og unge brug for at skære deres sukkerindtag drastisk ned; Det anbefales, at børn i alderen 2-18, ikke bør indtage mere end 100 kalorier fra tilsat sukker dagligt – det svarer til 6 teskefulde.

Desuden bør børn under 2 år ikke indtage nogen form for tilsat sukker overhovedet, efter de nye retningslinjer.

Dette, siger forfatterne til undersøgelsen, er fordi at børn i denne alder ikke kræver det samme kalorieindtag som større børn og voksne, så der er ikke plads til de tomme kalorier fra mad og drikkevarer, der indeholder tilsat sukker.

Derudover påpeger de, at smagspræferencer udvikles tidligt i livet, så ved at begrænse indtaget af tilsat sukker hos børn under 2 år kan man reducere lysten til usunde fødevarer senere i livet.

Højt indtag af tilsat sukker er forbundet med risiko for hjertesygdomme

AHA siger, at deres nye redegørelse – der for nylig blev offentliggjort i tidsskriftet Circulation – er lettere at følge end den foregående, som anbefalede forskellige sukkerindtag for børn og unge baseret på deres alder og generelle kalorieindtag.

“Vores anbefaling er den samme for alle børn i alderen mellem 2 og 18 år for at holde det enkelt,” siger ledende forfatter Dr. Miriam Vos, professor i pædiatri ved Emory University School of Medicine i Atlanta, GA .

“For de fleste børn er det at spise mindre end 6 teskefulde tilsat sukker om dagen et sundt og realistisk mål,” tilføjer hun.

Dr. Vos og hendes kolleger kom frem til deres nye anbefalinger ved en grundig analyse af al videnskabelige forskning, der har vurderet, hvordan forbruget af tilsat sukker påvirker børns sundhed.

Resultaterne viste, at et højt indtag af tilsat sukker i barndommen kan føre til udvikling af bl.a. fedme og højt blodtryk, der kan give en større risiko for hjertesygdomme.

“Børn, der spiser fødevarer fyldt med tilsat sukker har en tendens til at spise færre sunde fødevarer, såsom frugt, grøntsager, fuldkorn og fedtfattige mælkeprodukter, der er godt for deres sundhed,” bemærker Dr. Vos.

Desuden stiger risikoen for at udvikle sådanne helbredsproblemer med jo mere tilsat sukker et barn indtager, og børn der allerede er overvægtige, som indtager tilsat sukker er i større risiko for insulinresistens, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at udvikle type 2 diabetes.

Sukkersødede drikkevarer er fortsat en førende kilde til tilsat sukker

Forfatterne bag undersøgelsen bemærker, at en af de mest almindelige kilder til tilsat sukker blandt børn er sukkersødede drikkevarer, såsom sodavand og energidrikke. Dette vil måske ikke komme som nogen overraskelse for mange, da en enkelt dåse cola kan indeholde mere end 9 teskefulde sukker.

“Børn bør ikke drikke mere end 235 ml sukkersødet drik om ugen, men i øjeblikket drikker de meget mere” fortæller Dr. Vos.

Forfatterne siger, at der er for lidt forskning til at vurdere hvordan sødestoffer – såsom aspartam, sakkarin, og sukralose – påvirker børns helbred, så de ikke er i stand til at foretage eventuelle anbefalinger vedrørende deres indtag af sødestoffer.

Desuden siger de, at det er uklart, om sukker i form af 100 procent frugtsaft er knyttet til de samme sundhedsrisici som tilsat sukker.

AHA er overbeviste om, at de beviser der i dag findes, viser at børn bør reducere deres indtag af tilsat sukker for at beskytte deres nuværende og fremtidige sundhed.

“Den bedste måde at undgå tilsat sukker i dit barns kost er at bruge de fødevarer, der giver en god ernæring, såsom frugt, grøntsager, fuldkorn, mejeriprodukter med lavt fedtindhold, magert kød, fjerkræ og fisk, og at begrænse fødevarer med ringe næringsværdi.” afslutter Dr. Miriam Vos

Kilde:
http://www.medicalnewstoday.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *