Fastekure reducerer vigtig risikofaktor for hjerte-kar-sygdomme

Intermitterende faste – kalorierestriktion, såsom 5:2 kuren, fjerner hurtigere fedt fra blodet end kure med et dagligt kalorieunderskud – hvilket reducerer en vigtig risikofaktor for kardiovaskulær sygdom (hjerte-kar-sygdomme), viser en ny undersøgelse udgivet i Journal of Nutrition.

I den første undersøgelse af sin art undersøgte forskere fra University of Surrey virkningen af ​​5:2 kuren på kroppens evne til at forbrænde fedt og glukose efter et måltid, og de sammenlignede det med virkningerne af vægttab opnået ved en mere konventionel diæt med et dagligt kalorieunderskud. Tidligere undersøgelser på dette område har overvejende fokuseret på blodmarkører taget i fastende tilstand, hvilket har tendens til kun at vise et kortsigtet billede.

Under undersøgelsen blev overvægtige deltagere tildelt enten 5:2 kuren eller en kost med et dagligt kalorieunderskud og de skulle tabe fem procent af deres vægt. Dem på 5:2 kuren spiste normalt i fem dage og for deres to faste dage indtog de 600 kalorier, mens dem på den daglige kost blev anbefalet at spise 600 kalorier mindre om dagen end deres forventede krav til vægtvedligeholdelse (i undersøgelsen spiste kvinder ca. 1400 kalorier, mænd spiste ca. 1900 kalorier / dag).

Under ekspertstyring af forskerholdet opnåede de på 5:2 kuren 5 procent vægttab på 59 dage i forhold til dem på en kost med et dagligt kalorieunderskud, der opnåede deres mål på 73 dage. 27 deltagere afsluttede undersøgelsen, mens ca. 20 procent af deltagerne i begge grupper måtte stoppe, fordi de enten ikke kunne tolerere kuren eller ikke kunne nå deres 5 procent vægttabsmål.

Forskerne fandt, at deltagere, der fulgte 5:2 kuren, fjernede fedtet (triglycerid) fra et måltid mere effektivt end dem, der fik den daglige kost. Selv om der ikke var nogen forskel i efterfølgende glukosestigning efter måltidet, blev forskerne overrasket over at finde variationer mellem diæterne i c-peptid (en markør for insulinsekretion fra bugspytkirtlen) efter måltidet, hvis betydning vil kræve yderligere undersøgelse.

Undersøgelsen fandt også en større reduktion i det systoliske blodtryk (trykket i dine blodkar, når dit hjerte slår) hos deltagere på 5:2 diæten. Systolisk blodtryk blev reduceret med 9% af 5:2 kuren sammenlignet med en lille stigning på 2% blandt dem på den daglige kost. En reduktion i systolisk blodtryk reducerer trykket på arterierne, som potentielt mindsker forekomsten af ​​hjerteanfald og slagtilfælde.

Dr. Rona Antoni, forskningsmedlem i Ernæringsmæssig Metabolisme ved University of Surrey, siger: “Som det ses i denne undersøgelse, har nogle af vores deltagere kæmpet for at kunne tolerere 5:2 diæten, hvilket tyder på, at denne tilgang ikke passer til alle; i sidste ende er nøglen til slankekures succes er at finde en tilgang, du kan opretholde langsigtet.

“Men for dem der har det godt og er i stand til at holde sig til 5:2 diæten, kan det potentielt have en gavnlig indvirkning på nogle vigtige risikomarkører for hjerte-kar-sygdomme, i nogle tilfælde mere end en daglig diæt. Men vi har brug for yderligere undersøgelser for at bekræfte vores resultater, forstå de underliggende mekanismer og forbedre tolerancen for 5:2 diæten.”

Kilde:
https://www.sciencedaily.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *