Rå frugt og grøntsager giver bedre mental sundhed

Søger du den gode følelse? Gå med det naturlige. Det er den enkle besked fra forskere fra University of Otagoe, der har opdaget, at rå frugt og grøntsager kan være bedre for din mentale sundhed end kogte, konserverede og forarbejdede frugter og grøntsager.

Dr. Tamlin Conner, seniorlektor i i psykologi og hovedforfatter, siger, at folkesundhedskampagner historisk set har fokuseret på mængden af frugt og grønt (såsom 5+ om dagen).

Undersøgelsen, der netop er blevet offentliggjort i Frontiers in Psychology, viste dog, at det især for psykisk sundhed kan være vigtigt at overveje, hvordan produktionen var forberedt og indtaget.

“Vores forskning har fremhævet, at forbruget af frugt og grøntsager i deres ‘umodificerede’ tilstand er stærkere forbundet med bedre mental sundhed sammenlignet med kogte / dåse / forarbejdede frugter og grøntsager,” siger hun.

Dr. Conner mener, at dette kan skyldes, at madlavning og forarbejdning af frugt og grøntsager har potentialet til at mindske næringsstofniveauet.

“Dette begrænser sandsynligvis levering af næringsstoffer, der er afgørende for optimal følelsesmæssig funktion.”

Til undersøgelsen blev mere end 400 unge voksne fra New Zealand og USA i alderen 18 til 25 år undersøgt. Denne aldersgruppe blev valgt, da de typisk har det laveste forbrug af frugt og grøntsager og har stor risiko for psykiske lidelser.

Gruppens typiske forbrug af rå versus kogte og forarbejdede frugter og grøntsager blev vurderet sammen med deres negative og positive mentale sundhed og livsstil og demografiske variabler, der kunne påvirke sammenhængen mellem frugt og grøntsagsindtag og mental sundhed (som motion, søvn, usund kost, kroniske sundhedsforhold, socioøkonomisk status, etnicitet og køn).

“Der var en sammenhæng mellem indtag af rå frugt og grøntsager og lavere niveauer af symptomer på psykisk sygdom såsom depression. Desuden var der forbedrede niveauer af psykologisk velbefindende, herunder positivt humør og livtilfredshed. Disse psykiske fordele blev signifikant reduceret ved kogte, dåse, og forarbejdede frugter og grøntsager.”

“Denne forskning er vigtig, da livsstils-tilgange som kostændring kan give en tilgængelig og sikker tilgang til forbedring af mental sundhed,” siger Dr. Conner.

Top 10 råvarer relateret til bedre mental sundhed var: gulerødder, bananer, æbler, spinat, grapefrugt, salat, citrusfrugter, friske bær, agurk og kiwifrugter.

Kilde:
https://www.sciencedaily.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *