Sort te kan også hjælpe med vægttab

UCLA forskere har for første gang påvist, at sort te kan fremme vægttab og give andre sundhedsmæssige fordele ved at ændre bakterier i tarmen. I en undersøgelse med mus viste forskerne, at sort te ændrer energi-metabolismen i leveren ved at ændre tarm-metabolitter.

Forskningen er offentliggjort i European Journal of Nutrition.

Undersøgelsen viste, at både sort og grøn te ændrede forholdet mellem tarmbakterier hos dyrene: Procentdelen af ​​bakterier forbundet med fedme faldt, mens bakterier associeret med en mager kropsmasse steg.

Tidligere undersøgelser har vist, at de ingredienser i grøn te, der hedder polyphenoler, absorberes og ændrer energi-metabolismen i leveren. De nye resultater viser, at polyphenoler i sort te, der er for store til at blive absorberet i tyndtarmen, stimulerer væksten af ​​tarmbakterier og dannelsen af ​​kortkædede fedtsyrer, en type bakterielle metabolitter, der har vist sig at ændre energi-metabolismen i leveren.

“Det var velkendt, at polyphenoler i grøn te er mere effektive og giver flere sundhedsmæssige fordele end polyphenoler i sort te, da grøn te absorberes i blodet og vævet”, siger Susanne Henning, studiets hovedforfatter og professor ved UCLA Center for Human Nutrition, som er en del af David Geffen School of Medicine ved UCLA. “Vores nye resultater tyder på, at sort te gennem en specifik mekanisme gennem tarmmikrobiomet også kan bidrage til et godt helbred og vægttab hos mennesker.”

“Resultaterne tyder på, at både grøn og sort te er præbiotika, stoffer der fremmer væksten af ​​gode mikroorganismer, der bidrager til en persons trivsel,” fortæller hun.

I undersøgelsen modtog fire grupper af mus en forskellig kost – hvoraf to blev suppleret med ekstrakt fra grøn te eller sort te:

Lavt fedt, højt sukker
Højt fedt, højt sukker

Højt fedt, sukker og grøn te ekstrakt

Højt fedt, sukker og sort te ekstrakt

Efter fire uger faldt vægten hos ​​musene, der fik ekstrakt fra grøn eller sort te, til de samme niveauer som hos de mus, der modtog kosten med lavt fedtindhold.

Forskerne indsamlede også prøver fra musenes tyktarme (til måling af bakterieindhold) og levervæv (til måling af fedtdepoter). Hos musene, der indtog sort eller grøn te ekstrakt, var der mindre af typen af ​​bakterier forbundet med fedme og flere af bakterierne forbundet med en mager kropsmasse.

Men kun de mus, der indtog sort te ekstrakt, havde en stigning i en type bakterier kaldet Pseudobutyrivibrio, hvilket kan hjælpe med at forklare forskellen mellem, hvordan sort te og grøn te ændrer energiomsætningen.

Dr. Zhaoping Li, direktør for UCLA Center for Human Nutrition, chef for UCLA Division of Clinical Nutrition og undersøgelsens seniorforfatter, siger at resultaterne tyder på, at sundhedsfordelene ved både grøn te og sort te går ud over deres antioxidantfordele og at begge former for te har en stærk indvirkning på tarmmikrobiomet.

“For tilhængere af sort te kan der være en ny grund til at fortsætte med at drikke det,” siger hun.

Resultaterne bygger på et UCLA-studie fra 2015, der viste, at både grøn te og sort te bidrog til at forebygge fedme hos mus, der indtog en fedtrig sukkerholdig kost.

Kilder:
https://www.sciencedaily.com

Susanne M. Henning, Jieping Yang, Mark Hsu, Ru-Po Lee, Emma M. Grojean, Austin Ly, Chi-Hong Tseng, David Heber, Zhaoping Li. Decaffeinated green and black tea polyphenols decrease weight gain and alter microbiome populations and function in diet-induced obese miceEuropean Journal of Nutrition, 2017; DOI: 10.1007/s00394-017-1542-8

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *