Yoga kan hjælpe med at behandle depression

En række nye undersøgelser bringer yoga et skridt tættere på at blive en anbefalet behandling mod depression, efter at have fundet ud af at øvelserne kan bidrage til at reducere symptomer på tilstanden.

Det anslås, at omkring 16,1 millioner voksne i USA har oplevet mindst en depressiv episode de seneste 12 måneder, hvilket gør depression til en af ​​de mest almindelige psykiske lidelser i landet.

Antidepressiva er fortsat den primære behandling for depression, men de er ikke til gavn for alle patienter. Det anslås, at omkring 10 til 30 procent af patienter med depression enten ikke reagerer på antidepressiva eller kun oplever små forbedringer samtidig med, at de må kæmpe med alvorlige bivirkninger.

Med dette i tankerne er forskere på jagt efter nye metoder, som kan forbedre de nuværende behandlinger for depression. Kunne yoga opfylde dette behov?

Yoga har set en markant stigning i popularitet i de seneste år. Ifølge tal fra National Center for Complementary and Integrative Health har omkring 13 millioner amerikanske voksne praktiseret yoga de seneste 12 måneder. Af disse voksne rapporterer 58 procent, at de udøver yoga for at bevare deres sundhed og trivsel.

Lindring af rygsmerter og stress er blandt de mest almindelige årsager til at udøve yoga, men undersøgelser har i stigende grad antydet, at det også kan bruges til at hjælpe med at behandle depression.

En undersøgelse bragt af Medical News Today sidste år, har for eksempel associeret åndedrætsfokuseret yoga med forbedringer i depressive symptomer hos et lille antal patienter med tilstanden.

En række nye undersøgelser – præsenteret på American Psychological Association’s 125. årlige konvent, der blev afholdt i Washington, D.C. – giver yderligere bevis for denne sammenhæng.

Fordelene ved Bikram og hatha yoga
En undersøgelse – udført af Lindsey Hopkins, Ph.D., fra San Francisco Veterans Affairs Medical Center i Californien, og hendes kolleger – involverede 23 mandlige veteraner.

To gange ugentligt i en periode på 8 uger deltog hver deltager i en session af hatha yoga, som er en type yoga, der fokuserer på en kombination af fysiske øvelser, meditation og vejrtrækninger.

Forskerne fandt, at deltagere, der havde en høj score på en depressionsskala forud for det 8-ugers yoga forløb demonstrerede en betydelig reduktion i symptomer på depression efter de 8 uger.

I en anden undersøgelse af 52 kvinder i alderen 25 til 45 år udvalgte Sarah Shallit – fra Alliant International University i San Francisco, CA – og hendes kolleger over halvdelen af ​​deltagerne til to gange ugentlige sessioner af Bikram yoga over 8 uger.

Bikram yoga – der blev populariseret i 1970’erne af den indiske yoga lærer Bikram Choudhury – er en type yoga bestående af 26 stillinger.

De resterende undersøgelsesdeltagere var på venteliste til Bikram yoga sessionerne i 8 uger, og de fungerede som kontrolpersoner.

Depressionsniveauet for begge grupper blev vurderet på fire tidspunkter: ved undersøgelsens start, i uge 3 og 8 og 1 uge efter yoga sessionerne var ophørt.

Sammenlignet med kontrolgruppen fandt Shallit og kollegerne, at Bikram yoga-gruppen oplevede betydelige reduktioner i symptomer på depression.

Yoga kan lette kronisk depression
En anden undersøgelse, der blev fremlagt på konferencen, viste, at yoga også kan være gavnlig for kronisk depression, såvel som stress og angst.

Studiets medforfatter Nina Vollbehr, fra Center for Integrative Psychiatry i Holland, og hendes kolleger udvalgte 12 voksne, der havde levet med depression i en periode på gennemsnitlig 11 år.

Til undersøgelsen blev hver deltager forpligtet til at deltage i et yoga-program, som involverede en 2,5-timers yoga-session en gang om ugen i 9 uger.

Niveauer af depression, angst, stress, rumination og bekymring blev vurderet før og lige efter yogaprogrammet, samt 4 måneder senere.

Forskerne fandt ud af, at niveauer af depression, angst og stress faldt i løbet af yoga-programmet, og disse resultater forblev 4 måneder efter, at programmet ophørte.

Mens deltagerne ikke oplevede nogen reduktion i rumination og bekymring under yogaprogrammet, var der et fald i disse områder 4 måneder efter at programmet sluttede.

“Disse studier tyder på, at yoga-baserede tilgange kan forbedre humøret hos depressive personer, og at de kan bruges til patienter med kronisk, behandlingsresistent depression,” siger Vollbehr.

Samlet set mener forskerne, at deres studier viser, at yoga kan være en mulig behandlingsmulighed mod depression, især for dem med dårlig respons på nuværende terapier.

Kilder:
http://www.medicalnewstoday.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *