8 evidensbaserede ting du kan gøre for at bekæmpe en forkølelse eller influenza

Årets influenzasæson er over os, og får mange til at afprøve forskellige ting for at holde sygdommen i bugt, såsom appelsinjuice, “sulte” deres feber og tage antibiotika. (Spoiler: Ingen af ​​disse vil hjælpe.)

Appelsinsaft har et højt sukkerindhold, og der er ringe eller ingen tegn på, at det C-vitamin, som det indeholder, hjælper med at bekæmpe virus.

At fratage dig næringsstoffer, mens du er syg, kan også give bagslag; dit svækkede immunsystem kræver næringsstoffer til at bekæmpe sygdom. Og antibiotika dræber bakterier, ikke vira – som præger både influenza og forkølelse.

I stedet er der flere evidensbaserede ting, du kan prøve for at bekæmpe sygdommen.

Husk også, at symptomerne på influenza og forkølelse kan være meget ens, men disse forebyggende og lindrende tips bør i de fleste tilfælde hjælpe.

1. Gurgle med rent vand
Hvis du lige er begyndt at mærke en forkølelse, så prøv at gurgle med rent vand. En undersøgelse af tæt på 400 raske frivillige udgivet i American Journal of Preventive Medicine viste, at de, der gurglede med almindeligt vand, var signifikant mindre tilbøjelige til at blive ramt af infektioner i luftvejene (URTI’er) – en type infektion, der ofte var forbundet med forkølelse og influenza – i undersøgelsesperioden.

Forskerne konkluderede, at “gurgle med rent vand var effektivt til at forhindre URTI’er blandt raske mennesker.”

2. Spis noget kyllingesuppe
Mærkeligt nok har flere nyere undersøgelser vist, at kyllingesuppe faktisk kan reducere symptomerne på en forkølelse.

Man kender stadigvæk ikke helt grunden til, at dette gamle husråd synes at hjælpe, men de foreliggende beviser tyder på, at suppen hjælper med at berolige inflammationen, der udløser mange af symptomerne ved en forkølelse.

I en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Chest, den officielle publikation af American College of Chest Physicians, fandt forskerne, at kyllingsuppe syntes at bremse udviklingen af neutrofiler, de hvide blodlegemer, der er kendetegnende for akut infektion.

I et forsøg på at tydeliggøre, hvilken del af suppen der var gavnlig, testede de også nogle af komponenterne individuelt og konkluderede, at både grøntsager og kylling syntes at have “hæmmende aktivitet”.

3. Få masser af hvile
At få nok søvn – et sted mellem syv og ni timer om natten – er nøglen til et velfungerende immunsystem, som spiller en afgørende rolle i både at bekæmpe en eksisterende forkølelse og forsvare dig mod en ny.

I en undersøgelse fra 2009, der blev offentliggjort i JAMA Internal Medicine, fulgte forskerne søvnvaner på 153 raske mænd og kvinder i to uger for at få en fornmmelse af deres søvnmønstre.

Derefter gav de dem næsedråber indeholdende rhinovirus, også kendt som forkølelse, og overvågede dem i fem dage.

Frivillige, der regelmæssigt fik mindre end syv timers søvn, var næsten tre gange mere tilbøjelige til at blive ramt af forkølelse end dem, der sov otte timer eller mere hver nat.

4. Prøv et zinktilskud
I modsætning til C-vitamin, som undersøgelser har fundet sandsynligvis ikke gør noget for at forhindre eller behandle forkølelsen, kan zink faktisk være et forsøg værd.

Mineralet synes at blande sig i replikationen af ​​rhinovirus, den gruppe vira, der forårsager forkølelsen.

I en gennemgang fra 2011 af undersøgelser af mennesker, der for nylig var blevet syge, så forskerne på dem, der var begyndt at tage zink og sammenlignede dem med dem, der bare tog placebo. Dem, der tog zink havde kortere forkølelser og mindre alvorlige symptomer.

Zink er et sporstof, som cellerne i vores immunsystem har brug for for at fungere. Mangel på zink (forskere fra Harvard Medical School anbefaler 15-25 mg zink om dagen) kan påvirke vores T-cellers og andre immuncellers funktion.

Men det er også vigtigt ikke at tage for meget: Et overskud af supplementet kan faktisk forstyrre immunsystemets funktion og medføre det modsætte resultat.

5. Smertestillende håndkøbsmedicin kan hjælpe mod ømhed og smerter
Smertestillende håndkøbsmedicin som ibuprofen og paracetamol kan hjælpe med smerter, der ofte følger med en forkølelse og influenza. Forskningen kan dog ikke sige noget endegyldigt om hvilken, der er bedst.

Et studie fra 2013, der blev offentliggjort i British Medical Journal, der så på knap 1.000 mennesker med øvre respiratoriske infektioner (ikke forkølelser), foreslog, at paracetamol gav bedre smertelindring, men det er vigtigt at huske på, at fordi ibuprofen er antiinflammatorisk, kan det være bedre for at berolige hævede kirtler.

6. Brug honning til at berolige en hoste
Hvis du hader smagen af hostesaft, er du heldig: WHO anbefaler faktisk honning som hostemedicin til børn.

I en undersøgelse fra 2012 på 300 børn, der havde været syge i en uge eller mindre, fandt de, at de, der fik 10 gram honning ved sengetid, havde færre hoste symptomer (sammenlignet med dem, der fik placebo).

7. Hvis dine næse er tilstoppet, prøv en næsespray og spring salverne over.
Ifølge Jay L. Hoecker, et emeritusmedlem i afdelingen for pædiatrisk og ungdomsmedicin på Mayo Clinic, virker cremer med kamfer, menthol og eukalyptus ikke med at lindre en tilstoppet næse.

I stedet snyder den “stærke lugt din hjerne, så det føles som om, at du trækker vejret gennem en tilstoppet næse”, skrev han i et nyligt indlæg.

Han anbefaler i stedet næsespray, som undersøgelser viser, kan reducere hævelsen af slimhinden, så luften igen kan trænge frit igennem.

8. Hvis du har dårlig mave, kan ingefær give lidt lindring.
Hvis du også har kvalme, føler dig oppustet eller oplever fordøjelsesbesvær, kan ingefær hjælpe.

En undersøgelse, der blev offentliggjort i British Journal of Anesthesia, hvor man sammenlignede personer, der tog placebo med dem, der tog ingefær, fandt man ud af, at kun et gram af roden var nok til at lindre symptomer på søsyge, morgenkvalme og kvalme induceret af kemoterapi.

Ingefær kan også være nyttig til at lindre ved luft i maven og fordøjelsesbesvær generelt, siger Stephen Hanauer, professor i gastroenterologi ved Northwestern University’s Feinberg School of Medicine, til Prevention.

Kilder:
https://www.sciencealert.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *