Dårlig søvn kan skade hjernens sundhed

Eksperter har fundet ud af, at for at opretholde en sund hjerne og forblive mentalt skarp, må vi gøre det til en prioritet at få den nødvendige mængde søvn, når vi bliver ældre.

Hvad sker der med vores søvn, når vi bliver ældre?
Den nye rapport om søvn blev gennemført af Global Council on Brain Health, på et initiativ fra Age UK og AARP.

Ifølge den nye forskning, bliver det sværere med alderen at sove godt. Vores søvnmønstre ændrer sig, så vi bliver mere sårbare over for at vågne op om natten og tidligere om morgenen.

De sundhedsmæssige risici forbundet med søvnmangel
At føle sig uoplagt og sløj er noget de fleste kender til, hvis man ikke sover godt, men der er mindre opmærksomhed på det faktum, at de af os, der har kronisk, utilstrækkelig søvn på en regelmæssig basis er i højere risiko for hjertesygdomme, fedme, diabetes, faldskader, og kræft.

“At sove er noget, vi alle har en tendens til at tage for givet, men vi er virkelig nødt til at være opmærksomme på det faktum, at det er afgørende at få den rigtige mængde af god søvn, i takt med at vi bliver ældre, for at hjælpe med at beskytte os fra alle former for problemer, der kan påvirke vores hjerner samt vores kroppe.” – James Goodwin, Chief Scientist på Age UK.

Faktorer, som forstyrrer søvnen
Forstyrrelser af søvnen kan være miljømæssige, såsom temperaturen i et soveværelse, eller relateret til livsstilsfaktorer såsom at spise sent eller tage visse lægemidler.

Søvnforstyrrelser såsom søvnapnø er også mere almindelige, når man bliver ældre, og “dyb søvn” bliver mindre hos voksne i alderen 30 til 60 år.

Hvordan man forbedrer søvnkvaliteten
Rapporten indeholder en række tips, der kan forbedre kvaliteten af ens søvn:

  • Stå op på samme tidspunkt hver dag
  • Udsæt dig selv for naturligt sollys i dagtimerne
  • Du må ikke bruge alkohol som hjælp til at falde i søvn
  • Prøv og spis aftensmad cirka tre timer før sengetid
  • Drik ikke kaffe (koffein) efter frokosttid
  • Se ikke på en elektronisk skærm af nogen art efter du er kommet i seng – tablet, telefon, laptop osv.
  • Undgå at bruge håndkøbsmedicin mod søvnløshed
  • Brug sokker for at holde dine fødder varme i sengen
  • Sov ikke med kæledyr i soveværelset
  • Undgå at skændes med ægtefælle eller partner før sengetid
  • Begræns en eventuel eftermiddagslur til mindre end 30 minutter

Kilde:
http://www.medicalnewstoday.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *