Fibromyalgi: Tilpassede modstandsøvelser er en faktor for succes

Fibromyalgi og modstandsøvelser er ofte blevet betragtet som en umulig kombination. Men med den rigtige støtte og individuelt justerede øvelser har kvindelige fibromyalgi patienter opnået betydelige forbedringer, ifølge forskning udført på Sahlgrenska Akademiet i Sverige.

“Hvis målet for disse kvinder er at forbedre deres styrke, bør de ikke være bange for at træne, men de skal træne på den rigtige måde. Det er længe blevet sagt, at de kun vil opleve mere smerte som følge af træning med modstandsøvelser, og at det ikke virker. Men faktisk gør det, “siger Anette Larsson, som er fysioterapeut og hvis afhandling var i fysioterapi.

Som led i sin afhandling studerede hun 130 kvinder i alderen 20-65 år med fibromyalgi, en sygdom, hvor ni ud af ti tilfælde er kvinder. Det er karakteriseret ved udbredt muskelsmerte og øget smertefølsomhed, ofte kombineret med træthed, nedsat fysisk kapacitet og begrænsning af aktiviteter i dagligdagen.

Omkring halvdelen af ​​kvinderne i undersøgelsen (67) blev tilfældigt udvalgt til at gennemgå et program med individuelle, progressive modstandsøvelser ledet af en fysioterapeut. De øvrige 63 kvinder omfattede kontrolgruppen og gennemgik et mere traditionelt behandlingsprogram med afspændingsøvelser. Træningen og øvelserne varede i femten uger og blev udført to gange om ugen.

“De kvinder, der lavede træning med modstandsøvelser, begyndte med meget lette vægte, som blev bestemt individuelt for hver deltager, fordi de havde meget forskellige styrkeniveauer. Vi begyndte med 40 procent af deres maksimale styrke og forblev derefter på det niveau i tre til fire uger, før de steg til 60 procent, “forklarer Anette Larsson.

Mere end seks ud af ti kvinder var i stand til at nå et træningsniveau med 80 procent af deres maksimale styrke. En af de ti var på 60 procent; de andre var under dette niveau. Fem personer valgte at stoppe træningen på grund af øget smerte.

“På gruppeniveau var forbedringerne væsentlige for alt, hvad vi målte. Kvinderne følte sig bedre, fik muskelstyrke, havde færre smerter, bedre smertetolerance, bedre sundhedsrelateret livskvalitet og kunne bedre klare daglige aktiviteter. Nogle af kvinderne klarede ikke øvelserne og blev forværret, hvilket også er en vigtig del af resultaterne,” siger Anette Larsson.

I kontrolgruppen var forbedringerne ikke så signifikante, men selv der blev hånd- og armstyrken forbedret. Afslappningsøvelserne førte sandsynligvis til nedsat muskelspænding i arme og skuldre, hvilket igen gjorde det muligt for deltagerne at udvikle mere styrke.

Resultaterne for kvinderne, der lavede modstandsøvelser er påvirket af flere faktorer, herunder graden af ​​smerte og frygt for bevægelse før og under træningsperioden. Fremskridt for gruppen som helhed kan i høj grad tilskrives den personlige tilgang, med individuelt tilpassede øvelser og belastninger og støtte fra en fysioterapeut, ifølge Anette Larsson.

“En interviewundersøgelse, vi har udført, viser tydeligt, at kvinderne har brug for støtte for at kunne vælge de rigtige øvelser og de rigtige belastninger, de har også brug for hjælp, når smerterne øges. Dette kræver simpelthen støtte fra en, der kender deres sygdom, helst en fysioterapeut.”

Kilde:
https://www.sciencedaily.com

Muscle strength and resistance exercise in women with fibromyalgia — a person-centred approach; http://hdl.handle.net/2077/55397

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *