Iskoldt vand kan lindre smerter

Et iskoldt bad lyder ikke nødvendigvis som en behagelig oplevelse. I mødet med det kolde vand går kroppen da også i en form for kortvarig choktilstand og hyperventilerer.  Men faktisk viser forskning, at det efterfølgende kan have en række positive effekter på kroppen. En af disse er en smertelindrende effekt.

Et iskoldt bad har en smertelindrende effekt

En af de vigtigste forklaringer på det kolde vands smertelindrende funktion skal findes i den øgede udskillelse af endorfiner.

Endorfiner er hormoner, som foruden at give en lykkefølelse også nedsætter følelsen af smerte. Det gør de ved at hæmme aktiviteten i hjernens smerteførende receptorer. Endorfiner kan sammenlignes med stoffer som morfin og kodein, men adskiller sig ved ikke at have så høj en risiko for afhængighed.

En kendt måde at få kroppen til at udskille endorfiner på er ved at dyrke motion. Lider man af stærke kroniske smerter, er det dog ikke nødvendigvis muligt at dyrke hård motion.

Her er isbade et godt alternativ, da det kun kræver at stå under den kolde bruser i et par minutter eller at sænke kroppen ned i havet om vinteren. Kroppens reaktion på dette kuldechok er at udskille endorfiner. Det er en slags forsvarsmekanisme for at dulme ubehaget ved kulden, men det hjælper altså også på de smerter, man måtte have i forvejen.

Foruden flere endorfiner forbedrer man også ens blodomløb, samtidig med at man træner sit nervesystem. Disse ting kan i fællesskab være med til at nedsætte smerter og ubehag i kroppen på længere sigt.

Mindre muskelømhed efter fysisk aktivitet
En anden form for smerte, som de fleste kender til, er den muskelømhed, man oplever i forbindelse med fysisk udfoldelse. Uanset hvilken form for aktivitet, man dyrker, er efterfølgende ømhed ofte en uundgåelig konsekvens.

Selvom det ikke kan sammenlignes med alvoren af kroniske smerter, er det alligevel en ubehagelig gene, som, mens den står på, kan være ganske smertefuld.

Til dette kan vinterbadning og iskolde brusebade ligeledes hjælpe. Det kolde vand skyller nemlig mælkesyrer ud af kroppen, og det betyder en hurtigere restitutionsproces og mindre ømhed. Flere undersøgelser, bl.a. en foretaget af Dr. Chris Bleakley fra University of Ulster, har vist en tendens til, at CWI (Cold Water Immersion) reducerer muskelømhed efter træning.

Flere helbredsmæssige fordele
Det kolde vand har foruden smertelindring en lang række andre fordele for helbredet. Forskellige videnskabelige undersøgelser har vist, at det blandt andet kan spille en rolle i styrkelse af immunforsvaret samt give et lavere blodtryk.

Denne artikel omtaler en lang række positive effekter ved vinterbadning og iskolde bade. Der er kilder nederst i artiklen.

Mere om smertelindring
Smerte er en daglig præmis for mange danskere. Heldigvis finder der dog en række behandlingsformer, som kan lindre smerten og gøre den mere udholdelig – og iskoldt vand er langt fra den eneste form.

Foruden smertestillende medicin findes der også alternative behandlingsformer som eksempelvis akupunktur og medicinsk cannabis. Du kan læse mere om forskellige smertelindringsmetoder her på siden.

Kilder:
http://www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524

http://undergroundhealthreporter.com/health-benefits-of-cold-water-therapy/

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=55001

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22336838

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen, så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er skrevet af Frederik Drost fra katoni.dk

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *