Lær at håndtere stressen

Juleaften nærmer sig, og det gør stressen også mere end noget andet tid på året. Der skal købes gaver, pyntes op, holdes julefrokoster, laves julegodter, handles ind til julemaden, laves mad etc. og det hele skal være klart og kulminere 24 december.
Her er nogle ting du kan gøre for at håndtere stressen, så den ikke får overtaget.

Hvad kan jeg gøre for bedre at håndtere stress?

stress

Lær at håndtere stressen før den får overtaget

Generelt er stress relateret til både eksterne og interne faktorer. Eksterne faktorer omfatter dit fysiske miljø, dit job, relationer med andre, dit hjem, og alle de situationer, udfordringer, problemer og forventninger du bliver konfronteret med på daglig basis. Interne faktorer bestemmer din krops evne til at reagere på, og beskæftige sig med de eksterne stress-fremkaldende faktorer. Interne faktorer, som påvirker din evne til at håndtere stress inkluderer din ernæringstilstand, generelle sundhed og motionsniveau, følelsesmæssige trivsel, din evne til at styre stress gennem afspændingsteknikker eller andre strategier, samt mængden af ​​søvn og hvile du får.

Håndtering af stress kan derfor indebære at lære tips til at ændre de eksterne faktorer, som konfronterer dig, eller de interne faktorer, der styrker din evne til at håndtere, hvad der kommer.

Dyrk motion

Motion kan være en central metode til at kompensere for stressfaktorer. Fysisk træning ikke blot fremmer konditionen, men det hjælper dig også med at håndtere følelsesmæssig stress og spændinger. Motion kan også gøre dig afslappet og forbedre søvnen. Motion kan følelsesmæssigt fjerne dig midlertidigt fra et stressende miljø eller situation. At være sund og rask øger også din evne til at håndtere stress, når det opstår.

Afslapningsteknikker og meditation

Der er mange måder at bruge strukturerede afspændingsteknikker til at hjælpe med at kontrollere stress og forbedre dit fysiske og psykiske velbefindende. Mens nogle typer af meditation og afslapningsterapier bedst læres af en instruktør, er det også muligt at lære meditationsteknikker på egen hånd. Der er bogstaveligt talt hundredvis af forskellige typer af afslapningsmetoder som spænder fra lyd-cd’er til bestemte kampsport og fitness øvelser. Følgende er kun eksempler på de typer af strukturerede programmer, der er til rådighed, som kan øge vores afslapningsniveau:

  • Autogen træning: Udviklet i det tidlige 20. århundrede, er denne teknik baseret på passiv koncentration og bevidsthed om kroppens fornemmelser. Gennem gentagelse af såkaldte autogene “formler” fokuserer man på forskellige fornemmelser, såsom varme eller tyngde, i forskellige regioner af kroppen. Autogen træning er blevet brugt af læger som en del af behandlingen for mange tilstande. Det er populært i Europa (hvor det endda er dækket af nogle forsikringer), og er i øjeblikket ved at få accept i USA. Ingen særlige fysiske færdigheder eller øvelser er involveret, dog skal folk som ønsker at lære denne teknik være parate til at investere tid og tålmodighed. Da denne teknik er lidt mere kompleks end nogle andre afslapningsmetoder, er et kursus den bedste måde at lære metoden.
  • Biofeedback: biofeedback er en metode til at lære at opnå afslapning, styre stressreaktioner, eller ændre kroppens reaktioner ved brug af overvågningsudstyr, der giver oplysninger fra kroppen, som normalt ikke ville være tilgængelige. Denne metode er baseret på princippet fra begyndelsen af ​​1960’erne, at det autonome nervesystem (den del vi ikke bevidst bruger) er noget der kan trænes. For eksempel kan instrumenterne bruges til at måle puls, blodtryk, hjerneaktivitet, mavesyren, muskelspændinger, eller andre parametre, mens man eksperimenterer med posturale ændringer, vejrtrækningsteknikker, eller tankemønstre. Ved at modtage denne feedback, kan man lære at identificere de processer, der opnår det ønskede resultat, såsom reduktion i hjertefrekvens og blodtryk. Biofeedback bruges af mange udøvere for en række psykiske og fysiske tilstande. Fordi teknikken indebærer anvendelse af måleinstrumenter, kan den kun udføres af en professionel.
  • Billedsprog: billedsprog, undertiden benævnt guidede billedsprog, er brugen af ​​behagelige eller afslappende billeder for at berolige krop og sind. Ved at styre vejrtrækning og visualisere et beroligende billede, kan en tilstand af dyb afslapning forekomme. Denne metode kan læres af alle og er relativt let at afprøve.
  • Meditationsteknikker: Lige fra meditation, der er forbundet med bestemte religioner eller trosretninger til metoder med udelukkende fokus på fysisk afslapning, er meditation en af ​​de mest populære teknikker til at opnå fysisk og mental afslapning. Der er tusindvis af forskellige typer af meditation, og mange kan læres på egen hånd. Den meditative tilstand er en tilstand, hvor der er en dyb centrering og fokusering på kernen af ​​ens væsen, og der er en stilhed af sindet, følelser og krop. Den meditative tilstand kan opnås gennem strukturerede (som i en daglig rutinepraksis) eller ustrukturerede (for eksempel, mens man er alene udendørs) aktiviteter. Mens udvalget af lærere i den meditative kunst er mange, kan nogle teknikker læres selv ved hjælp af bøger eller online tutorials. En form for meditation, der har været populær i flere årtier er transcendental meditation (TM). TM har det mål at opnå transcendental bevidsthed (den simpleste form for bevidsthed). Det praktiseres i 15-20 minutter morgen og aften og er relativt let at lære. Mange undervisningsklasser og undervisningsmaterialer er tilgængelige for begyndere. En anden variant af en meditationsteknik har vundet popularitet i USA siden sin start i 1970’erne af Harvard lægen, Herbert Benson. Denne teknik indebærer såkaldte afslapningsrespons gennem gentagelse af et ord, mens man sidder roligt, 10-20 minutter om dagen. Denne teknik er designet til at fremkalde den modsatte kropslige reaktion på stress (eller “kamp eller flugt” reaktion), denne metode har ingen religiøse eller spirituelle overtoner. Dens berettigelse er blevet dokumenteret i en reduktion af blodtryk og andre kropslige stressreaktioner. Ligesom andre former for meditation, kan det læres på egen hånd, men det tager tid at lære at fremkalde den ønskede afslapnings tilstand.
  • Progressiv muskelafspænding: Progressiv muskelafspænding er en metode udviklet i 1930’erne, hvor man spænder i nogle muskelgrupper, for derefter at afspænde samme muskelgruppe. Denne metode er baseret på tanken om, at mental afslapning vil være et naturligt resultat af fysisk afslapning. Selvom muskelaktivitet er involveret ved denne teknik, kræver den ingen særlige færdigheder, og det kan læres af næsten alle. Progressiv muskelafspænding praktiseres generelt i 10-20 minutter om dagen. Ligesom med afslapningsrespons, kræver det tålmodighed at lære.
  • Qigong: Kampkunsten Qigong er en gammel kinesisk sundhedspraksis, der kombinerer fysisk træning (såsom isometrisk, isotonisk, og aerob træning) med østlige filosofier og afspændingsteknikker. Der er mange forskellige former for Qigong, herunder medicinsk Qigong. Nogle former praktiseres stående, siddende eller liggende. Andre involverer strukturerede bevægelser eller massage. Over 70 millioner kinesere praktiserer en form for Qigong dagligt. Qigong har været anvendt i århundreder i Kina til behandling af en række medicinske tilstande. At lære Qigong kræver tid, engagement, tålmodighed og beslutsomhed, og det tilrådes, at man lærer det af en instruktør.
  • Tai chi: Ligesom Qigong, er tai chi en kinesisk kampkunst. Det er blevet kaldt en slags “meditation i bevægelse”, og er kendetegnet ved bløde, flydende bevægelser. Denne metode er flere tusinde år gammel. Som med Qigong, er det nødvendigt med uddannelse fra en mester til at lære kunsten tai chi.
  • Yoga: Der er mange former for yoga, som er en gammel indisk form for motion, der er baseret på den forudsætning, at kroppen og åndedrættet er forbundet med sindet. Denne praksis med yoga menes at være over 5.000 år gammel. Et mål med yoga er at genoprette balance og harmoni til krop og følelser gennem talrige kropsstillinger og åndedrætsøvelser. Yoga betyder at “forene”. Blandt fordelene ved yoga er øget fleksibilitet og evnen til afslapning. Yoga kan læres af næsten alle. Undervisning, bøger og videoer er bredt tilgængelige.

Reference:
http://www.medicinenet.com/

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *