Light sodavand kan være farligt for diabetikere

Sukkerfri sodavand kan være et alternativ til almindelig sodavand, men det betyder ikke nødvendigvis, at det gør det sundere. Det er rigtigt, at sukkerfri sodavand ikke indeholder sukker, og det stort set ikke indeholder kalorier. På grund af dette menes sukkerfri sodavand at være godt til at kontrollere diabetes symptomer eller reducere risikoen for diabetes. Dette er dog ikke tilfældet.

Cola

Selvom light sodavand ikke indeholder sukker, kan det stadigvæk være farligt for personer med diabetes.

En nylig undersøgelse, bragt i American Journal of Clinical Nutrition, fulgte 66.118 kvinder i 14 år, og hvilke drikkevarer de indtog.

Konklusionen af undersøgelsen var, at både drikkevarer med sukker og drikkevarer med kunstige sødemidler blev forbundet med en højere risiko for type 2-diabetes.

Nylige undersøgelser har også vist stærke forbindelser mellem sodavand med kunstige sødestoffer, og faktorer der bidrager til diabetes. Disse faktorer omfatter vægtøgning og metabolisk syndrom.

Hvad er det metaboliske syndrom?

Metabolisk syndrom er en gruppe af risikofaktorer, der ofte forekommer sammen og øger risikoen for diabetes, hjertesygdom og slagtilfælde.

Disse faktorer omfatter:

  • Lave niveauer af det “gode” kolesterol (HDL-kolesterol)
  • Højt blodsukker
  • Mavefedt
  • Høje niveauer af fedt i blodet kaldet triglycerider
  • Højt blodtryk

I en nylig undersøgelse, udgivet i Diabetes Care, fandt forskerne en signifikant sammenhæng mellem sukkerfri sodavand og udviklingen af for højt blodsukker og mavefedt, to faktorer ved metabolisk syndrom.

Resultaterne af undersøgelsen viste en 67 procent øget risiko for type 2-diabetes hos mennesker, der drak sukkerfri sodavand dagligt. Sukkerfri sodavand er, ifølge undersøgelsen, dermed ikke den sundeste løsning for folk, der ønsker at kontrollere eller forebygge type 2-diabetes.

Sukkerfri sodavand og vægtøgning

Fedme er en medvirkende faktor ved diabetes, og derfor er det at holde en normalvægt en vigtig faktor for at kontrollere eller undgå type 2 diabetes.

En undersøgelse, udgivet i Journal of American Geriatri Society, undersøgte taljenstørrelsen hos personer, der drak sukkerfri sodavand. I alt blev 749 deltagere over 65 år undersøgt i en periode på over 9 år.

Da indtaget af sukkerfri sodavand steg hos deltagerne, gjorde taljemålene også. De deltagere, der drak sukkerfri sodavand på daglig basis fik mere end firedoblet taljeforøgelsen end dem, der ikke drak det. Dette viser en langsigtet sammenhæng mellem forbruget af sukkerfri sodavand og mavefedt.

Alternative sødestoffer og diabetes

Med en voksende popularitet af sukkerfrie sodavand kommer også stigningen af alternative sødestoffer. Disse sødestoffer er fristende for diabetikere, da de ikke indeholder sukker.

Selvom de kunstige sødestoffer, der anvendes i light sodavand ikke direkte hæver blodsukkeret, kan de stadigvæk medføre sundhedsmæssige risici, herunder påvirkning af balancen af de sunde bakterier i tarmene, som indirekte kan påvirke insulinfølsomhed og appetithormoner. De mest almindelige alternative sødestoffer er:

  • Sucralose: Bruges i mange light sodavand. Sucralose kan påvirke mængden af sukker i blodplasmaet. Sucralose forårsager også en øgning af insulinniveauet, trods dens mangel på sukker.
  • Aspartam: Et kemisk sødestof, der findes i alt fra sukkerfri sodavand til tyggegummi. Aspartam kan øge body mass index (BMI). En undersøgelse viste, at personer der drikker light sodavand konsekvent har et højere BMI.
  • Sorbitol: Sorbitol er et sukkeralkohol, der er almindeligt anvendt i sukkerfrie fødevarer og drikkevarer. Det har været forbundet med alvorlig diarré i adskillige undersøgelser.
  • Stevia: I sin naturlige form er stevia bladet et alternativ til sukker, som er sikkert at bruge i kontrollerede mængder.

Alternativer til sukkerfri sodavand

Stevia blade

Stevia blade kan bruges til at søde dine drikke.

Hvis du ikke kan undvære sodavand, kan du overveje disse alternativer til sukkerfri sodavand.

Kulsyreholdigt vand med et strejf af frugtsaft
Hvis du drikker sodavand, fordi du godt kan lide den forfriskende følelse boblerne giver, kan du i stedet prøve danskvand, der er tilsat et strejf af frugtsaft som lime, citron eller grapefrugt. Kombinationen er rig på vitaminer og mineraler. Lime, citron og grapefrugt juice hjælper også på fordøjelsen.

Usødet te
Usødet sort te er et godt alternativ for folk, der drikker sodavand pga. det koffein boost, det giver. Det kan også laves som is-te, så det giver den samme forfriskende følelse som en kold sodavand.

Stevia blade
Personer, der mest tørster efter sødmen i sodavand kan overveje at søde te eller danskvand med hele stevia blade. Bladene indeholder ingen kalorier, og er 30-40 gange sødere end sukker.

Undgå sukkerfri sodavand

Sodavand har kun få næringsstoffer, men har en lang liste af bivirkninger. For personer med diabetes, er sukkerfri sodavand forbundet med vægtøgning og symptomer på metabolisk syndrom.

En usødet is-te eller kulsyreholdigt vand er et godt alternativ, og kan give den samme forfriskende følelse som en sukkerfri sodavand, så det er værd at tænke over næste gang, du får lyst til en sukkerfri sodavand.

Kilder:
http://www.medicalnewstoday.com/
Diætister: Drop light sodavand

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

2 thoughts on “Light sodavand kan være farligt for diabetikere

  1. Skal det være Stevia blade? kan man ikke bruge Stevia pulver? Det er meget svært at skaffe Stevia planter… og finder man dem endelig, er det ikke muligt at få dem til at overvintre!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *