Mindsk smerten: 6 behandlinger, der kan lindre fibromyalgi

Tender points fibromyalgi

Tenderpoints ved fibromyalgi

Fibromyalgi er en tilstand karakteriseret ved smerter i bevægeapparatet.
En læge kan fastslå diagnosen, hvis du har haft udbredte smerter i mindst tre måneder, hvilket betyder smerter i begge sider af kroppen samt smerter både under og over livet/taljen.
Ved 11 eller flere ud af 18 punkter (tenderpoints) skal du ved fingertryk føle ømhed og smerte.
Smertelindring er nøglen til dem, der lider af det. Patienterne bliver ofte frustredrede, når en bestemt behandling ikke hjælper. Heldigvis er der mange muligheder for at lindre smerterne, og hjælpe folk med fibromyalgi til at få en bedre livskvalitet.

Smertestillende

Medicin er ofte det første valg til at reducere fibromyalgi smerter. Din læge kan anbefale håndkøbsmedicin såsom aspirin og ibuprofen. Men National Fibromyalgia Association rapporterer, at smertestillende håndkøbsmedicin har en tendens til ikke at virke ret godt mod fibromyalgi.

Din læge kan også ordinere stærkere smertestillende såsom tramadol (Dolol eller Mandolgin) hvis den smertestillende håndkøbsmedicin ikke giver lindring. Disse medikamenter er beskrevet som “svage” opioider og kan hjælpe mod smerter. De kan også have en lavere risiko for afhængighed end andre opioider som kodein, oxycodon, og morfin.

Yoga som lindring

Sommetider er medicin ikke effektivt til at lindre smerterne. De kan ikke give nok lindring, eller bivirkninger kan ikke opveje fordelene. Øvelser, naturmedicin og andre alternative muligheder kan hos nogle give en bedre effekt.

Forskning fra Oregon Health & Science University fandt, at fibromyalgi patienter, der deltog i yoga timer oplevede færre smerter, nedsat træthed og forbedret humør. Yoga timerne omfattede blide stræk, meditation, åndedrætsøvelser og gruppediskussioner.

Andre undersøgelser har vist lignende resultater. Prøv at tage en yoga time. Bare sørg for at lade instruktøren vide om din tilstand, så han/hun kan tilpasse stillingerne efter dine behov.

Akupunktur

Du skulle måske prøve akupunktur, også selvom du ikke er glad for nåle. En undersøgelse offentliggjort i Journal of Rehabiliterende Medicine viste, at fibromyalgi patienter, der fik akupunktur oplevede smertelindring i forhold til dem, der ikke fik akupunktur.

Selv om det kan lyde mærkeligt, viser forskning, at bigift kan være effektiv i akupunktur behandlinger. En mindre forskningsundersøgelse viste, at ved at injicere fortyndet bigift i akupunkturpunkter reducerede det muskelsmerterne hos patienterne.

D vitamin 

Fibromyalgi patienter har ofte lave niveauer af dette vitamin. Ifølge forskning, kan kosttilskud med D vitamin hjælpe mod smerter.

I en undersøgelse fra 2013, undersøgte forskerne om kosttilskud ville gøre en forskel i symptomerne. Forskerne fandt, at patienterne følte sig meget bedre fysisk og oplevede mindre træthed, når de fik D-vitamintilskud.

Fysioterapi

En undersøgelse fra 2011 viste, at ved hjælp af ultralyd og Transkutan Elektrisk Nerve Stimulation (TENS) to gange om ugen blev muskelsmerter reduceret, og patienterne fik en forbedret søvn.

En tidligere undersøgelse fra 2000 undersøgte behandlingsmulighederne for fibromyalgi patienter. Forskerne fandt, at fysiske terapiteknikker kunne bidrage til at mindske smerter. Metoderne inkluderede:

Kognitiv terapi

Fibromyalgi smerter kan give dit helbred en følelsesmæssig nedtur. Kognitiv adfærdsterapi kan hjælpe med at lindre smerter og forbedre din generelle fysiske tilstand.

Terapisessioner fokuseret på sind-krop forbindelse, meditation og bevægelse kan hjælpe med at forbedre smerter, træthed, humør, og søvnløshed. Spørg din læge, om de kan anbefale en kognitiv adfærdsterapi terapeut.

Mange andre muligheder

Selvom smerte er karakteristisk for fibromyalgi, er der mange behandlingsmuligheder, der kan hjælpe med lindring. Tal med din læge om alternative behandlingsmuligheder, herunder meditation, kostændringer, naturlægemidler og kosttilskud.

Hvis en metode ikke virker, skal du ikke give op! Fortsæt med at prøve forskellige behandlingsmuligheder, indtil du finder en, der passer til dig.

Reference:
http://www.healthline.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *