Styrketræning kan nedsætte risikoen for tidlig død

En ny undersøgelse fra University of Sydney i Australien tyder på, at øvelser, der fremmer muskelstyrke, kan være lige så vigtige for at opretholde ens sundhed som aerob træning. Faktisk kan det medvirke til at mindske risikoen for tidlig død herunder kræftrelateret død.

Styrketræningsøvelser som vægtløftning, push-ups og squats kan nogle gange virke mindre attraktive end aerobe aktiviteter – som at løbe, svømme eller cykle – fordi de er mere intense og krævende.

Derudover har aerob træning haft mange anerkendelser gennem årene, da mange undersøgelser påpeger de forskellige sundhedsmæssige fordele.

For nylig er flere forskere blevet opmærksomme på styrke-fokuserede træningsprogrammer, og undersøger hvordan de vedrører sundhed og trivsel.

En ny undersøgelse fra University of Sydney, ledet af Dr. Emmanuel Stamatakis -professor ved School of Public Health og the Charles Perkins Centre – antyder, at styrkeøvelser er lige så vigtige som aerob træning, og det kan endda være forbundet med en reduceret risiko for tidlig død.

Undersøgelsens resultater blev for nylig offentliggjort i American Journal of Epidemiology.

Styrketræning forbundet med lavere dødsrisiko
Dr. Stamatakis og han kollegers undersøgelse analyserede data hentet fra 80.306 voksne i alderen 30 år og derover. Oplysningerne kom fra Health Survey for England, såvel som Scottish Health Survey, og den blev suppleret med data fra NHS Central Mortality Register.

Deltagerne med en tidligere diagnosticeret hjerte-kar-sygdom eller kræft samt deltagere, der døde inden for de første 2 år af undersøgelsen, blev udelukket fra analysen.

Dr. Stamatakis og hans team fandt, at personer, der lavede styrkeøvelser, havde en 23 procent lavere dødsrisiko for pludselig tidlig død og en 31 procent lavere risiko for kræftrelateret død.

“Undersøgelsen viser, at motion, der fremmer muskelstyrken, kan være lige så vigtig for helbredet som aerobiske aktiviteter som jogging eller cykling”, forklarer Dr. Stamatakis.

Det er endnu ikke klart, om flere forhold spiller ind, men forskerne mener, at disse resultater er nok til, at man bør opfordre folk til at lave styrketræning.

‘Enhver kan udføre klassiske styrkeøvelser’
Ifølge de ledende forskere bør folkesundhedsmyndighederne lægge større vægt på at fremme styrketræning. De påpeger også, at den generelle befolkning allerede mangler det anbefalede fysiske aktivitetsmål, som i sig selv giver anledning til bekymring.

Dr. Stamatakis peger på data afsløret af den australske National Nutrition and Physical Activity Survey, der rapporterer, at 85 procent af befolkningen udøver lav-intensitet (aerobic) træning under de anbefalede niveauer.

Forskeren mener, at det er på høje tid, vi får mere fokus på fysisk aktivitet i form af styrketræning.

For de af os, der er bekymrede over at gå i fitnesscenteret og bruge specialudstyr, siger forskerne, at der ikke er nogen grund til bekymring. Grundlæggende styrkeøvelser – som squats, push-ups eller situps – udført hjemme bør gøre tricket.

“Når folk tænker på styrketræning, tænker de øjeblikkeligt på at løfte vægte i et fitnesscenter, men det behøver ikke at være tilfældet,” beroliger den ledende forsker.

Kilder:
https://www.medicalnewstoday.com

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *