Sund kost kan lette symptomer på depression

En analyse af data fra næsten 46.000 mennesker har fundet ud af, at sunde kostvaner kan reducere symptomerne på depression.

Dr. Joseph Firth, forsker ved University of Manchester og Research Fellow hos NICM’s Health Research Institute ved Western Sydney University, siger, at eksisterende forskning ikke har kunne fastslå, om sund kost kan forbedre den mentale sundhed.

Men i en ny undersøgelse udgivet i Psychosomatic Medicine har Dr. Firth og hans kolleger samlet alle eksisterende data fra kliniske forsøg med kost og mental sundhed.

Og undersøgelsen giver overbevisende beviser for, at selv hos personer uden diagnosticeret depressive lidelser kan kosten reducere depressive symptomer.

Dr. Firth siger: “Det grundlæggende bevis for, at kost har indvirkning på ens mentale velvære er indtil nu ikke blevet undersøgt grundigt.”

“Men vores seneste meta-analyse har netop gjort det, og viser, at kosten kan booste humøret. Det har dog ikke tydelige effekter på angst.”

Undersøgelsen kombinerede data fra 16 randomiserede kontrollerede forsøg, der undersøgte virkningerne af kostændringer og symptomer på depression og angst.

16 forsøg med data fra 45.826 deltagere var inkluderet.

Undersøgelsen viste, at alle former for kostforbedring syntes at have lige indflydelse på mental sundhed.

“Dette er faktisk gode nyheder”, siger Dr. Firth; “De tilsvarende virkninger af enhver form for kostforbedring tyder på, at højspecifikke eller specialiserede kostvaner er unødvendige for det gennemsnitlige individ.

“I stedet er enkle forandringer lige så gavnlige for mental sundhed. Det er især at spise mere næringsrige måltider, der har et højt fiber- og grøntsagsindhold, og samtidig skære ned på fastfood og raffinerede sukkerarter.

Dr Brendon Stubbs, medforfatter af undersøgelsen og klinisk foredragsholder ved NIHR Maudsley Biomedical Research Center og King’s College London, tilføjer: “Vores data bidrager til de stigende beviser for at understøtte livsstilsinterventioner som en vigtig tilgang til at tackle lavt humør og depression.

“Specifikt viste vores resultater i denne undersøgelse, at når der blev kombineret kostændring med træning, oplevede man en større forbedring af depressive symptomer. Samlet set fremhæver vores data virkelig den centrale rolle det har at spise en sundere kost og dyrke regelmæssig motion for at modvirke dårligt humør.”

Undersøgelser med kvindelige prøver viste endnu større fordele ved kostændringer for symptomer på både depression og angst.

Dr. Firth tilføjer: “Vi er endnu ikke sikre på, hvorfor nogle af vores data viste signifikant større fordele af kostændringer hos kvinder.

“Der er derfor behov for mere forskning. Og vi skal også konstatere, hvordan fordelene ved en sund kost er relateret til forbedringer i fysisk sundhed.

“Det kan være ved at reducere fedme, betændelse eller træthed – som alle er forbundet med kost og påvirkning af mental sundhed.

“Og yderligere forskning er stadig påkrævet for at undersøge virkningerne af kostændringer hos mennesker med klinisk diagnosticerede psykiatriske lidelser.”

Kilder:
https://www.sciencedaily.com

Coseph Firth, Wolfgang Marx, Sarah Dash, Rebekah Carney, Scott B Teasdale, Marco Solmi, Brendon Stubbs, Felipe B. Schuch, André F. Carvalho, Felice Jacka, Jerome Sarris. The effects of dietary improvement on symptoms of depression and anxietyPsychosomatic Medicine, 2019; 1 DOI: 10.1097/PSY.0000000000000673

Vi er meget glade for, at du læser med på vores blog. Hvis du løbende vil informeres, om hvad der sker på bloggen så meld dig til vores nyhedsbrev.

Dette indlæg er lavet af Kasper Valentin.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *